Mina tankar

Jag har tänkt på en sak och det är nämnligen sex. Jag är 18 år gammal och har aldrig delat säng med någon av det motsatta könet. Varför jag inte har gjort är inte för att jag inte har känt mig redo, inte träffat ´´´the one´´ eller dylikt. Utan för att jag har blivit uppfostrad med vetskapen att sex väntar med med tills man en dag står i kyrkan och säger the big yes.

Det låter kanske gammalmodigt i era öran, men det vad jag har blivit uppfostrad till. Jag var faktiskt nära på att gå hela vägen några gånger i mina yngre dagar, men det hände aldrig. Det var alltid något som liksom stod i vägen. Ibland var jag livrädd för att mina föräldrar skulle få reda på det, om det skulle ske. I andra fall var det en röst som sa till mig gör det inte Alicia. Du kommer att ångra dig. Du är värdefull, spara dig tills äktenskap.
 
Idag kan jag inte tänka mig att ha sex innan äktenskap. Men så  finns det de dagar då jag tänker :
äsch, det är bara sex. Gör det!  Men det går bara inte, eftersom det sitter så djupt inpräntat i mig. Jag kan inte bara ignorera det faktum att båda mina föräldrar väntade med sex tills äktenskap, samt majoriteten av de vuxna med likadan bakgrund som mig.

När jag sedan gräver längre in mitt minne, blir jag återigen påmind om att jag bara är 18 år gammal och att vägen till det uppsatta målet FRU är lång. 

Hur ser ni på sex? Är det en stor sak för er eller är det bara sex?

Kommentarer
Postat av: josephine

Sv; Jag förlorade min oskuld när jag var 14 med min pojkvän , hade väntat några månader tills de kändes rätt. Jag tycker inte sex är en stor sak , det är ett männskligt behov, (faktiskt) :D you should enjoy it when you're ready for it! Det är vad jag kan säga :)

2009-08-02 @ 00:52:49
URL: http://josephinerydlinger.blogg.se/
Postat av: marie

jag har inte heller haft sex och jag har också tänkt "spara tills du gifter dig" men ibland känns det liksom men det är ju bara sex. men jag är bara 16 och så som det ser ut i världen vet man aldrig när den kommer ryka!

2009-08-02 @ 01:03:28
URL: http://marieabosamra.blogg.se/
Postat av: Ida

Egentligen så tycker jag inte att sex är någon stor sak. det är liksom helt naturligt :) Men dom som tycker att man ska vänta tills man gifter sig får ju självklart göra det . är inga fel med det :)

2009-08-02 @ 01:08:27
URL: http://idavarnamnet.blogg.se/
Postat av: Nathalee

Sv: Jag tänker nog mest att "det är ju bara sex" faktiskt. Men jag förstår dig ändå, och respekterar självklart om man inte har samma syn på det som jag. Men jag har nog alltid haft en ganska avslappnad syn på det. Har aldrig känt mig stressad över att få det gjort utan det var mer, "händer det så händer det" tror jag.

2009-08-02 @ 01:21:36
URL: http://nathalieferneborg.blogg.se/
Postat av: lovisa

Tycker det är starkt att kunna motstå faktiskt, om det är det du vill såklart!



på natten är det då alla "konstiga" tankar dyker upp, och nu har jag skrivit ett inlägg om dialekter. Det kanske låter tråkigt i många öron men det är faktiskt ganska intressant. Så läs gärna! Sen har jag en fråga, hur tycker du göteborska dialekten låter? Töntig, lite grövre, fin, ful? Svara gärna! :D

2009-08-02 @ 01:44:59
URL: http://lovisarosen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jättebra skrivet!

Men det är ju bättre att vänta och göra det med en man älskar, inte bara någon one night stand, bara för att kunna säga att man har haft sex. Så du gör rätt i att vänta =)

2009-08-02 @ 10:57:26
URL: http://josefinesoderberg.blogg.se/
Postat av: karolina

Man ska ha sex när man vill ha sex och när man känner att tiden är rätt. Man behöver inte skynda sig. Visst att du känner att du kanske missar en massa, men det är inget du inte kan hinna ikapp med sen.

2009-08-02 @ 12:55:28
URL: http://creativestudio.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sex är till för att fortplanta sig.



Fattar inte vad alla tjafsar om... Mänskligtbehov? Ja, men inte när man är 14.

2009-08-02 @ 13:20:28
Postat av: Anonym

Josephine: Jag förstår att det ett mänsklighetsbehov. Men som sagt alla ser olika på sex. Jag pesonligen tycker inte att det är fel för en 14 åring att ha sex, så länge han/ hon vill det.

2009-08-02 @ 13:50:26
Postat av: Alicia

Lovisa: Det krävs ganska mycket för att vänta med att sex till äktenskap. Det är i alla fall vad jag känner. Jag undrar till exempel hur det hade varit att ha sex med mitt ex, som jag verkligen älskade. Detta kommer för alltid att förbli en olöst gåta.

2009-08-02 @ 13:55:02
Postat av: Alicia

Nathalie: Din avslappnade syn på sex har kanske med din uppfostran att göra. Jag tror att du har växt upp i omgivning där sex är ingen större grej. I mitt fall växte jag med en sträng syn på sex.Detta har gjort mig till den jag är idag.

2009-08-02 @ 13:59:37
Postat av: Niclas

Sex för mig är en stor grej... något man gör gemensamt med en annan människa... man blir ett med varandra och skapar en njutning som man sällan känner annars.. :P

2009-08-02 @ 14:03:20
URL: http://niclasstahl.blogg.se/
Postat av: Anonym

okejokej =)

2009-08-02 @ 14:12:03
URL: http://josefinesoderberg.blogg.se/
Postat av: Alicia

Niclas: Ja, sex sägs ju vara det bästa som finns.

2009-08-02 @ 14:18:18
Postat av: anonym

det är viktigt å stort tycker jag.

man ska göra det med den rätte å göra det när man känner sig redo.

jag själv är uppfostrad på ett bra sätt ex. att ha sex efter äktenskapet. den dag jag gifter mig. men om ja verkligen har hittat den ''rätta'' innan jag gifter mig så får det väl hända.

lycka till!

puss å kram

2009-08-02 @ 15:00:42
Postat av: Alicia

Anonym:Kul och läsa vad du tycker. Tack detsamma.

2009-08-02 @ 15:08:15
Postat av: yasmine sweet and true

Sex är något man har med den man älskar och är tillsammans med.

Men jag skulle inte vilja vänta tills jag gifter mig.

Man kan ju ha en relation innan och vara jätte kär.

Men jag tycker var och en ska göra som dom själva vill.

2009-08-02 @ 18:06:33
URL: http://yasminegill.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0