Om vore fri skulle jag:

Flytta hemifrån
Göra en jorden-runt-resa
Till en början festa varje helg
Verkligen leva ut

Detta är bara en liten del av det jag skulle vilja göra om jag fick bestämma. Jag är en sån tjej som verkligen älskar livet och jag är stolt över mitt ursprung. Men jag avskyr, verkligen avskyr sättet min föräldrar ser på livet och dess frihet. Men det är inte bara mina föräldrars fel, utan hela mitt folks (den äldre generation som invandrat hit). De växte upp i ett land där de alltid varit förtryckta, blivit slagna och inte fått någon frihet. 

En dag, kommer de på att flytta till ett Västerländskt land och skaffa barn som ska få växa upp där. Det svåra är att sedan för barnen att kunna leva upp till de båda olika livsstilen. Dessa sammanflätas ej och de ligger väldigt långt ifrån varandra. Här nedan kan ni se några exempel:

Svenskar får tex :
Ha flick-/pojkvänner
Leva/ bo ihop som sambo
Sexuella relationer före äktenskap är tillåtna och anses nästan omöjliga att leva utan
Flytta hemifrån när det behagar

Vissa folkgrupper från mellanöstern tillåter inte (en av dessa grupper tillhör jag):
Sex för äktenskap
Att deras barn flyttar hemifrån före äktenskap
Leva som sambo
Homo-/bisexualitet

Det finns så mycket mer.Men just nu tog jag upp dessa enstaka punkter för att visa er, hur stora skillnaderna är. Detta är speciellt svårt för mig, eftersom jag oturligt nog föddes som tjej.

P.S Gissa varför jag skriver detta?
Jo, eftersom jag som 19 åring flicka inte fick se filmen 2012. Det för att min far inte ville att jag skulle spendera kvällen,utanför hemmet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0